søndag 23. september 2012

Latskap - trøttskap - fatigue...

Jeeeg eeeeer sååååå trøøøøøøtttttttt....
Selv om jeg har sovet til kl 10 i dag, hatt en forholdsvis rolig natt og egentlig er ganske oppegående psykisk for tida, detter det stadig en murstein i hodet på meg. På fagspråket kaller de det fatigue. Ganske morsomt; det er jo bare fransk for trøtthet. Søvnighet. Latskap? Før trodde jeg det. At jeg var lat og ikke gadd. Nå har jeg "lært" at det er en del av tilstanden og svært vanlig ved alle revmatiske lidelser. Likevel, 'a! Hva skal en si til omverdenen når øya bare glir igjen og du ikke orker annet enn å sove? "Sorry sjefen - ble litt trøtt jeg. Greit at jeg sovner her over tastaturetttttttttttttttttttttttttttttt......."?
Ikke gøy å reise seg opp igjen med bokstaver speilvendt i panna, da! Og sjefen har vel ikke akkurat så mye til overs for en sovende medarbeider.

Heldigvis har jeg ingen sjef akkurat nå. Men jeg har en familie! Og der er det heller ikke alltid lett å skjønne at Mamma ikke orker. Det hjelper selvsagt at Far skjønner det - og tar med seg Stor og Liten ut på tur så Mamma kan få hvile. Og da orker ikke Mamma en gang å kreke seg i senga, men blir sittende i godstolen med mac'en på fanget og skrive blogginnlegg istedet.
Grunnen til det er rett og slett at det har slått meg at jeg blir mer trøtt (eller på fagspråket: mer plaget av fatigue) en til to dager etter at jeg har satt sprøyta mi.
Er det andre der ute som går på Humira som har merket det samme? 
Er det TNF-hemmerne som gjør meg trøtt? Det er visst noen små duppedingser som fester seg på de cellene som tror at noe er betent og absolutt insisterer på å gjøre noe med det - noe som igjen fører til mer betennelse - eller noe sånt. Så en fin demonstrasjonsvideo av TNF-hemmere en gang - skal forsøke å finne den igjen og lenke den opp her.
http://www.humira.com/as/how-humira-works.aspx
Der var den!

NÅ legger jeg meg! Litt, hvertfall... Zzzzzzzzz.....



1 kommentar: