fredag 21. oktober 2011

Bekhterlove!


Professor Bekhterev (må ikke forveksles med Professor Baltazar) ble født i 1857 i Sorali i Russland. Vladimir Mikhailovitsj utdannet seg i medisin i militæret, og fikk en særlig hang til nevrologi og psykologi. Han regnes faktisk som den objektive psykologiens far, og lå i sterk konkurranse med ingen ringere enn Pavlov når det gjaldt å forske på betingede reflekser. (Pavlov? Han med bikkjene og siklinga, vet du. Hvis du ikke vet - slå det opp:-)
Han oppdaget også at området Hippocampus i hjernen hadde en sentral rolle i menneskets hukommelse. Tenk det, Hedda. Ja, også beskrev han den revmatiske lidelsen ankolyserende spondylitis. AKA Bekhterevs. Som jeg har. Hurra.

Objektiv psykologi skulle danne grunnlaget for senere refleksologi, gestaltpsykologi og adferdspsykologi.  Ha! Ringen er sluttet! Bekhterlove! Jeg studerer jo psykoterapi med utgangspunkt i gestaltpsykologi! Oj! Her ble det mange utropstegn! Tenk at denne mannen, som døde under mystiske omstendigheter i 1927 etter å ha gitt Stalin diagnosen "alvorlig paranoia", har lagt mye av grunnlaget for den kunnskapen jeg putter inn i hodet mitt gjennom studiene mine? Det veier ganske godt opp for dager  som er bekhteræv!

Fant et sitat også, men er litt usikker på om han sa dette selv eller om det var en stående spøk blant hans samtidige kolleger:
"Only two know the mystery of brain structure and organization: God and Bekhterev."
At det derimot kanskje ikke var så smart å kalle Stalin for paranoid - ja det vitner vel enten om en litt urealistisk holdning til politikk og makt. Eller var professor Bekhterev rett og slett en dønn ærlig og uredd akademiker? Jeg håper på det siste, og gleder meg til å lære mer om ham.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar