søndag 23. oktober 2011

Le eller gråte?

Så våkner vi til en søndag fri for avtaler, med planer om familietur, kos og kakebaking. Men neida, skjebnen har helt andre kort på hånden! Rett på legevakten med akutte magesmerter, påvist effekt av syrenøytraliserende og -hemmende medisiner, og mistanke om magesår. Kommer ut etter tre timer med beskjed om å ikke spise voltaren, paracet eller paralgin forte, sterk krydret mat, te og kaffe. Ok. Status:
1. Ikke fått morgentekoppen min og er dertil gretten.
2. Glem kaffekosen med den tunge sjokoladekaka i ettermiddag. Grrr.
3. Uten voltaren og smertestillende - jadda, smerthelvete here I come!
4. Det er fem arbeidsdager igjen av "karantenetiden" før jeg har opparbeidet meg rett til sykepenger v sykemelding igjen.
5. Må få time hos gastro-spesialist i morgen for videre utredning, en dag som allerede er full av viktige møter.
6. Pest eller kolera? Jatakk! Gjerne det også!

Legevaktlegen måtte trekke på smilebåndene av galgenhumoren min, men skjønte heldigvis alvoret. Hvertfall nok til å henvise meg til en spesialist som skal ha god kapasitet, og forhåpentlig tid til å ta meg inn ASAP. Damen i luka på legevakten kjente meg igjen også, så jeg kom rett inn. Eller var det fordi jeg gikk krokete av smerte? Meg og hu der i eventyret om Askeladden, vettu. Hu som har satt fast nesa i en hoggestabbe...

"Jeg fant, jeg fant!" sa Askeladden. "Hva fant du?" sa Per og Pål. "Jeg fant et magesår!", sa Askeladden. "Æsj, hva skal du med det, kast det!" sa Per og Pål.
Hadde det bare vært så lett. Og med det samme du er i gang, kjære Askeladden: Kast gjerne den vonde ryggen du fant også. Hva skal du med den?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar